Monday, April 20, 2015

Wanita dan penampilan diri. Apakah kaitannya?

Wanita dan fesyen sebenarnya umpama bunga dan kelopaknya. Semua bunga itu cantik tapi ia akan akan lebih cantik dan berseri apabila kelopakanya berkembang. Jika ia dalam keadaan layu atau belum berkembang, kecantikannya umpama tiada seri. Seperti juga bunga, semua wanita adalah cantik tetapi yang membezakan kita adalah 'seri' yang ada pada diri kita masing-masing. 



Penampilan diri adalah asas untuk kelihatan cantik dan berseri. Malah ia sangat-sangat penting terutamanya bagi mereka yang sudah berumahtangga. Adalah menjadi harapan si suami untuk melihat isterinya sentiasa dipandang cantik dan menawan. Kalau isteri sentiasa pakai kain batik dan baju jersey sahaja di rumah (yang ini memang selalu kita lihat di kalangan keluarga Melayu), bagaimana si isteri dapat menambat hati suaminya jika penampilan diri tidak terurus.

Di sini, kami nak kongsikan tips supaya penampilan sis sentiasa nampak cantik dan berseri. 

1. JAGA AURAT

Perkara yang paling penting yang sis kena jaga ialah aurat. Pilihlah pakaian yang mematuhi syariat. Elakkan daripada memakai kain yang nipis dan jarang, ketat yang boleh menampakkan tubuh badan dan mempunyai aksesori yang berlebihan. Jangan lupa untuk memilih tudung yang menutupi paras dada. 



2. HIASI DIRI

Memang sedih bila kita lihat wanita bertudung labuh tetapi tudungnya kedut seribu. Kita juga selalu lihat wanita pakai tudung tetapi anak rambutnya terkeluar daripada anak tudung. Tolonglah hiasi diri sis sebaik-baiknya kerana ia adalah sesuatu yang dituntut selagi ianya tidak melampau-lampau. Tak perlu cukur kening, tak perlu pakai hiasan yang melampau untuk hiasi diri. Memadailah dengan pakaian yang kemas dengan solekan yang tipis. 

3. SEMBURKAN SEDIKIT WANGIAN 

Untuk menutup bau badan, semburkanlah sedikit wangian tetapi tidaklah sehingga melampau-lampau (cukup hanya sekadar menutup bau badan sepertimana yang diharuskan Islam). Ia bertujuan membina keyakinan diri terutama apabila sis berhadapan dengan orang lain. Bau badan ini kadangkala boleh menimbulkan rasa kurang senang orang lain sekaligus boleh menyebabkan sis rasa rendah diri.

Petua yang boleh digunakan sehingga sekarang untuk menghilangkan bau ketiak ialah dengan menggosok ketiak dengan belakang tapak tangan setiap kali mandi. Amalan ini bukan sahaja mengurangkan bau ketiak malah boleh menjimatkan wang! Cubalah kalau sis tak percaya. 

4. TUKARLAH TUDUNG YANG LAIN SELEPAS MENGGUNAKANNYA

Jangan sesekali menggunakan tudung yang sama setiap hari! Berbelanjalah sedikit untuk membeli beberapa tudung dan sentiasa tukarkan kepada yang lain selepas digunakan. Pastikan tudung yang dipakai tidak berkedut. Kalau tudung itu terkoyak atau rosak, jangan pakai dan belilah yang baru. Ingat, penampilan sis bukan sahaja memberi persepsi orang terhadap diri kita malah ia juga memberi persepsi orang lain terhadap Islam.

5. PILIH WARNA YANG SESUAI

Tidak semua warna sesuai dengan kita disebabkan faktor warna kulit kita. Elakkan daripada memilih lebih daripada 3 warna. Jika tidak sis akan kelihatan sama macam badut. Gabungan warna semulajadi dan warna ceria boleh menjadikan sis nampak lebih ceria dan muda. Tetapi jika sis tidak yakin bermain dengan warna, gayakan satu warna sahaja dan padankan dengan aksesori seperti rantai, gelang mahupun tudung yang lebih menyerlah dan warna-warna ceria. Kadangkala warna polos ini kalau kena dengan gayanya, sis akan kelihatan sangat elegan, feminin dan esklusif.


LIKE Fan Page : Mom's Fashion

No comments:

Post a Comment